وکیل حق ارتفاق در مشهد

وکیل حق ارتفاق در مشهد

در این مقاله وکیل ملکی در مشهد به بررسی حقوقی حق ارتفاق می پردازد تعریف و خصوصیات حق ارتفاق، تفاوت حق انتفاع با حق ارتفاق، اقسام حق ارتفاق، خصوصیات وکیل حق ارتفاق در مشهد و…..ازجمله موضوعاتی است که توسط وکیل پایه یک دادگستری مطرح می گردد

تعریف حق ارتفاق:

حق ارتفاق یعنی حق کسی در ملک دیگری, برای کمال استفاده از ملک خود; مانند حق عبور, حق مجری, حق ناودان, حق داشتن در و پنجره مشرف به ملک همسایه, حق شرب و غیر ان در قانون ثبت اسناد از اینگونه حقوق به حقوق ارتفاقی تعبیر شده است. کلمه ارتفاق مشتق از رفق به معنی مدارا  است.

خصوصیات حق ارتفاق

اولاً حق ارتفاق یک حق عینی است. که به اموال غیر منقول اصلی, یعنی زمین و ساختمان , اختصاص دارد و به اموالی که در حکم غیر منقول یا تبعا غیر منقولند تعلق نمی گیرد.

ثانیاً حق ارتفاق تابع ملک است و یک حق مستقل نیست.

  • اگر ملکی که حق ارتفاق به نفع ان و به تعبیر بهتر, برای کمال استفاده از ان , به وجود امده به دیگری انتقال یابد حق ارتفاق نیز به تبع به او منتقل می شود.
  • حق ارتفاق با نابودی هر یک از دوملک از بین می رود.
  • حق ارتفاق یک حق دائم است .
  • حق ارتفاق غیر قابل تقسیم است.

 حق ارتفاق با حق انتفاع چه تفاوتی با هم دارند؟

  • حق ارتفاق اختصاص به مال غیر منقول دارد. ولی حق انتفاع هم به مال غیر منقول وهم مال منقول ارتباط دارد.
  • حق ارتفاق برای ملک و حق انتفاع برای شخص است.به عبارت دیگر , حق ارتفاق برای کمال استفاده از ملک و تابع ان است, لیکن حق انتفاع مستقیما برای استفاده ی  منتفع ایجاد شده و حقی مستقل است و از اینرو می توان ان را جداگانه به دیگری انتقال داد.
  • حق ارتفاق اصولا دایمی است. ولی حق انتفاع جز در مورد حبس موبد و وقف موقت است.

برای کسب اطلاع حقوقی در خصوص حق انتفاع، وکیل حق انتفاع را کلیک کنید

اقسام حق ارتفاق

حق ارتفاق قرار دادی :

حق ارتفاقی است که به موجب قرار داد ایجاد می شود و بیشتر حقوق ارتفاقی از این قبیل است.این قراردادبین دارنده ی حق و صاحب ملک مورد اتفاق منعقد می گردد.

حق ارتفاق قانونی:

گاهی قانون نظر به مصالحی حق ارتفاق به نفع دولت یا سازمان های دولتی یا اشخاص خصوصی ایجاد می کند, بی انکه قرار دادی در میان باشدمانند حق حریم یا حق عبور شبکه های مخابراتی یا سیم های برق دیگران یا پاره ای حقوق که قانون مدنی برای املاک مجاور قائل شده است, همچون حق بازکردن شبکه و روزنه به خانه ی همسایه(م133ق.م)

حق ارتفاق طبیعی:

 گاهی حق ارتفاق ناشی از وضع طبیعی زمین است که قانون گذار ان را محترم می شناسد, چنانکه زمین بالاتر برای عبور اب باران حق ارتفاق طبیعی نسبت به زمین پایین تر قرار دارد. م95 قانون مدنی هم به این نوع حق ارتفاق اشاره کرده و جنبه قانونی به انها داده است هر چند که منشا اصلی حق وضع طبیعی ملک است.

حقوق و تکالیف مالک

مالک ملکی که موضوع حق ارتفاق است می تواند هر نوع تصرفی که منافی حق ارتفاق نباشد در ملک خود بنماید.مثلا, می تواند ملک خود را با حفظ حق ارتفاق بفروشد یا اجاره دهد یا به دیگری ببخشد. ولی نمیتواند در ملک خود تصرفی کند که به حق مزبور لطمه ای وارد اورد.

حقوق و تکالیف صاحب حق ارتفاق

صاحب حق ارتفاق می تواند از حق خود , مطابق شرایط قرارداد, بهره مند گردد.در صورتی که کیفیت استفاده در قرار داد صریحا پیش بینی نشده باشد, استفاده از حق باید مطابق عرف و عادت باشد.

وکیل اثبات حق ارتفاق در مشهد

وکیل دادگستری حق ارتفاق را با ادله عمومی اثبات دعوی, طبق مقررات قانون مدنی (جلد سوم, مواد 1257تا 1335)می تواند در دادگستری شهرستان مشهد اثبات نمائید.

به عنوان مثال مدعی حق ارتفاق می تواند ادعای خود را بایک سند رسمی اثبات کند. همچنین خواهان می تواند در این باره به تصرف در ارتفاق استناد نماید.مثلا کسی که مدتها از خانه همسایه عبور می کرده یا اب می برده می تواند برای داشتن حق ارتفاق به استفاده از ان در عمل از دیر باز استناد کند.

همانطور که تصرف در مالکیت دلیل مالکیت است, تصرف در ارتفاق نیز دلیل بروجود این حق محسوب میشود, مگر اینکه خلافش ثابت گردد ; زیرا فرض میشود که متصرف  در ارتفاق حقی از طریق قانونی به دست اورده است.

مزایا مراجعه به وکیل حق ارتفاق در مشهد

 وکیل ملکی در مشهد می تواند  به صورت تخصصی در خصوص دعاوی حق ارتفاق  مشاوره و وکالت می نماید.  نقش و عملکرد وکیل ملکی  به صورت مستقیم و غیرمستقیم در نتیجه ای دعاوی حقوقی کیفری موثر می باشد و پیشنهاد می گردد برای کسب بهترین نتیجه از دعاوی حق ارتفاق قبل از هر گونه  اقدامی با وکیل متخصص حق ارتفاق در مشهد مشاوره نماید.

مطلب فوق برگرفته از کتاب اشخاص و اموال دکتر سید حسین صفائی می باشد

شماره تلفن و دفتر وکالت وکیل حق ارتفاق در مشهد

برای مشاوره و اعلام وکالت در پرونده های کیفری، خانواده و ملکی در شهرستان مشهد و سایر شهرستان ها ، می توانید با حضور در دفتر وکالت وکیل حق ارتفاق در مشهد به ادرس چهارراه فرامرز عباسی نرسیده به فرامرز 1 ، مجتمع بهارستان طبقه دوم از مشاوره وکیل متخصص ملکی استفاده نمود و در صورتی که  بعد مسافت و یا سایر عوامل مانع حضور شما می گردد از طریق شماره تلفن 09152055986 به صورت تلفنی، واتساپ و تلگرام با وکیل حق ارتفاق در مشهد در تماس باشید تا علاوه بر مشاوره در خصوص نحوی اعطای وکالت نیز توضیحات لازم ارائه گردد

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *