وکیل وکیل به اجرا گذاشتن سفته در مشهد 09152055986

در ابتدا لازم است بدانیم چه کسی در مقابل دارنده سفته مسوول است؟

1- شخصی که سفته به امضای اوست.

2- اشخاصی که سفته را ظهرنویسی کرده اند.

جهت مشاوره با وکیل سفته در مشهد با شماره های موسسه تماس بگیرید ، 09152055986، لطفا مکالمه کوتاه و در حد 1 دقیقه باشد / سپاس

نکاتی در مورد سفته

سفته سندی تجاری است که صادرکننده آن متعهد به پرداخت مبلغ مندرج در سفته به دارنده سفته می شود و معمولا در ایران به عنوان ضمانت پرداخت مبلغی یا تعهد به انجام کاری صادر می شود. اما اگر وجه سفته در سررسید مندرج در سفته پرداخت نشود چگونه می توان وجه آن را دریافت کرد؟ در این مطلب نکاتی را متذکر می شویم که جهت دریافت وجه مندرج در صفحه لازم است رعایت شود:

همه این افراد مسوولیتشان تضامنی است به این معنی که اگر وجه سفته پرداخت نشود دارنده سفته می تواند به هرکدام از آن افراد که سفته را امضا کرده اند مراجعه کند هم به صورت فردی و هم به صورت دسته جمعی یعنی به یکی از آنها یا چندنفر از آنها و یا همه آنها.

و اما ظهرنویسی چیست؟ زمانی که شخص دارنده سفته هدف خود از دریافت سفته یا انتقال آن را در پشت سفته نوشته و ذیل آن را امضا می کند به این عمل ظهرنویسی گویند. در واقع می توان گفت ظهرنویسی جهت منتقل کردن سفته به دیگری یا دریافت وجه آن انجام میگیرد.

زمانی که ظهرنویسی جهت انتقال انجام شود، فردی که در نتیجه جریان انتقال دارنده سفته لقب گرفته همه حقوق و مزایایی را که مربوط به ان سفته است دارا می باشد. با امضای دارنده سفته است که انتقال آن صورت می گیرد. معمولا ظهرنویسی سفته برای انتقال ان است که انجام می شود. اما اگر ظهرنویسی جهت وکالت در وصول وجه سفته انجام شود، لازم است که به این مطلب در ظهر سفته به صراحت اشاره شود و ظهرنویس نیز آن را امضا کند. در واقع فردی که با ظهرنویسی سفته وکالت در وصول وجه آن پیدا میکند همانند دارنده سفته می تواند به منظور وصول وجه سفته اقامه دعوی نماید.

در صورتی که ظهرنویسی های متعددی انجام شده باشد و به این ترتیب سفته به افراد مختلفی انتقال یافته باشد، چه کسی مسوول پرداخت وجه سفته است و دارنده سفته در این شرایط جهت مطالبه وجه سفته به چه شخصی باید مراجعه کند؟

مسوولیت امضاکننده سفته و همه ظهرنویس ها در برابر دارنده سفته تضامنی است به این معنی که در صورت عدم پرداخت دارنده سفته می تواند به هرکدام از آنها به تنهایی یا به دو یا چند نفر و یا همه آنها باهم مراجعه کند و به همین ترتیب هرکدام از ظهرنویس ها حق مراجعه به ظهرنویس های ماقبل خود و صادرکننده سفته را دارد. هم صادرکننده سفته و هم کلیه ظهرنویس ها مسوول پرداخت وجه سفته هستند. این سلسله از مسوولیت ها که در پرداخت وجه سفته انجام می شود مسوولیت تضامنی نام دارد.

سفته همانند چک قابلیت انتقال به دیگری را دارد و همین طور می توان از صادرکننده سفته ضامن خواست تا پرداخت وجه سفته را ضمانت کند. این ضمانت می تواند هم در مورد صادرکننده سفته و همینطور هرکدام از ظهرنویس ها صورت گیرد و در واقع ضامن تنها با فردی که ضمانت او را انجام داده مسوولیت تضامنی دارد.

اما رعایت نکاتی جهت استفاده از مزیت هایی که در قانون برای سفته شناخته شده است، لازم است که از این قرارند:

1- در زمان سررسید مندرج در سفته دارنده سفته وجه آن را درخواست کند. که در صورت پرداخت مبلغ مشکلی پیش نمی آید اما اگر وجه پرداخت نشود لازم است دارنده به مدت ده روز از تاریخ سررسید مندرج در سفته، واخواست انجام دهد و در صورت تعطیل بودن روز دهم می تواند روز بعد از تعطیلی این کار را انجام دهد. واخواست یک اعتراض است که به شکل رسمی نسبت به عدم پرداخت وجه سفته انجام می شود. واخواست برعلیه فردی که سفته را صادر کرده انجام می شود و با انجام ابلاغ رسمی به او صورت می گیرد. واخواست یک برگه چاپی مخصوص است که در همه بانک ها موجود است و همین طور وزارت دادگستری هم برگه های چاپی آماده واخواست را تهیه کرده است.

واخواست کننده رونوشت کامل سفته را وارد واخواست نموده و دادگاه هم دستور پرداخت وجه سفته را در آن پرت می کند. برگه واخواست در سه نسخه تنظیم می شود که یک نسخه اصل و دو نسخه کپی است و به این ترتیب برگه واخواستی که توسط واخواست کننده امضا شده و تمبر به آن الصاق شده به صادرکننده سفته ابلاغ می شود.

واخواست یک برگه چاپی آماده است و هیچ چیز دیگری نمی تواند جایگزین آن شود.

نسخه اصلی واخواست در دست واخواست کننده باقی می ماند و نسخه دوم به صادرکننده سفته ابلاغ می شود و نسخه سوم در دادگاه بایگانی می شود.

2- اگر دارنده سفته بخواهد از مسوولیت تضامنی ظهر نویس ها استفاده کند باید دادخواست خود را تا مدت یک سال از تاریخ و اخواست به دادگاه ارایه دهد. در غیر این صورت ادعای او علیه ظهر نویس ها پذیرفته نیست.

3- اگر دارنده سفته درزمان تعیین شده واخواست و دادخواست بدهد، می تواند توقیف اموال طرف مقابل را قبل از رسیدگی دادخواست در دادگاه و صدور حکم درخواست کند. در این صورت پس از اینکه حکم صادر شد، دارنده سفته نسبت به سایر طلبکاران در وصول طلبش حق تقدم دارد. به محض اینکه دارنده سفته تقاضای توقیف اموال را داشته باشد، دادگاه نیز معادل مبلغ سفته اموال طرف مقابل را جهت تامین خواسته توقیف می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *