عدم اشتغال به تحصیل زوجه

وکیل تمکین در مشهد

وکیل تمکین در مشهد


عدم اشتغال به تحصیل زوجه

تحصیل زوجه

براساس نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه شماره پرونده ۲۸۲-۱/۹-۹۴نظریه شماره ۹۰۵/۹۴/۷-۱۰/۴/۱۳۹۱تحصیل،از حقوق مدنی آحاد جامعه است و منع افراد از استیفای این حق، نیازمند وجود قانون است که در این خصوص مقرره­ای وجودندارد و تحصیل زوجه از عناوین اشتغال به حرفه و صنعت موضوع ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی خارج است.

منع تحصیل زوجه (عدم اشتغال به تحصیل)

منع تحصیل زوجه(زن) از طرف شوهر چنانچه قبل از ازدواج و یا در سند ازدواج قید شده باشد، امکان‌پذیر نیست و زوج می‌توانددادخواست منع تحصیل زوجه را به دادگاه خانواده (دعوای حقوقی) تقدیم کند. بدیهی است، چنانچه تحصیل زوجه مغایر تکلیفوی به تمکیناز زوج باشد، زوج می­تواند با اقامه دعوای الزام به تمکین،نشوز همسر خود را را اثبات کند و منع تحصیل زوجه بگیرد.

فرآیند رسیدگی به دادخواست منع تحصیل زوجه

شوهر در دادگاه خانواده محل سکونت خود یا همسرش می‌تواند دادخواست الزام به تمکین را بدهد و در آن قید کند کهخواستار منع تحصیل زوجه خود می‌باشد. در این هنگام، پس از ثبت دادخواست، دادگاه شروع به رسیدگی می‌کند.مرد می‌تواند در راستای ادعای منع تحصیل زوجه مدارکی مثل شهادت شهود و هر سند دیگری را استفاده کند کهثابت کند تحصیل زوجه منافات با تمکین اوست. دادگاه دلایل شوهر را بررسی کرده و جلسه دادرسی را به زن و شوهراعلام می‌کند و دفاعیات زن و اظهارت شهود را نیز بررسی می‌کند. چنانچه دلایل قابل قبول باشد، دادگاه حکم به الزامبه تمکین و منع تحصیل زوجه می‌دهد. چنانچه زن با وجود این حکم به تحصیل خود ادامه دهد، ناشزه محسوب شدهو نفقه از او ساقط می‌شود.

مزیت داشتن وکیل در دعوای منع تحصیل زوجه

یک وکیل متخصص و با تجربه با آگاهی از قوانین و مقررات خانواده و شناخت هر دادگاه و قاضی و اگاهی از رویه قضایی،می‌تواند دلایلی را برای منع تحصیل زوجه جمع‌آوری کند که مورد قبول دادگاه (محکمه‌پسند) باشد. در این صورت، می‌تواند به راحتی حکم را به نفع مرد بگیرد. همچنین، اگر زن به تحصیل خود ادامه دهد و تمکین نکند، می‌تواند دعوای ناشزه بودناو را پیگیری کند تا دیگر نفقه‌ای به زن تعلق نگیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *