وکیل اجرت المثل در مشهد

وکیل نفقه در مشهد , بهترین وکیل نفقه در مشهد , وکیل نفقه خوب در مشهد , وکیل نفقه حرفه ای در مشهد , مشاوره با وکیل نفقه در مشهد , موسسه وکیل نفقه در مشهد , وکیل نفقه

وکیل نفقه در مشهد , بهترین وکیل نفقه در مشهد , وکیل نفقه خوب در مشهد , وکیل نفقه حرفه ای در مشهد , مشاوره با وکیل نفقه در مشهد , موسسه وکیل نفقه در مشهد , وکیل نفقه


در این مقاله وکیل خانواده در مشهد به بررسی دعوای حقوقی تحت عنوان وکیل مطالبه  اجرت المثل زوجه در مشهد می پردازد

انتظار می رود پس از مطالعه مقاله حاضر ، خواننده با مفهوم اجرت المثل در قلمرو حقوق خانواده، نحوی مطالبه ، صلاحیت دادگاه و شرایط مطالبه و…..آشنا شود.

مفهوم اجرت المثل

اجرت المثل در زمانی حاکمیت دارد که هیچ گونه توافقی  و یا  قراردادی و یا شر ضمن عقدی در خصوص تعیین اجرت بین زوجین وجود نداشته باشد در غیر این صورت  از نظر وکیل دادگستری در مشهد مطالبه اجرت المثل  فاقد وجاهت قانونی و شرعی می باشد  بر طبق ماده 336 قانون مدنی هر کس بر حسب امر دیگری اقدام به عملی نماید که عرفا برای آن عمل اجرتی باشد و یا آن شخص برای آن عمل مهیا باشد، فرد انجام دهنده مستحق اجرت خواهد بود، مگر اینکه معلوم شود قصد تبرع داشته است.

اجرت المثل از جمله حقوق خاص و ویژه ای است که قانون و شرع به زنان اختصاص داده است . اجرت المثل در حقیقت برای مواردی به زنان داده می شود که جزء وظایف آنان نیست.

بر طبق قانون و شرع تمکین عام و خاص از جمله وظایف زنان در مقابل همسرانشان می باشد که تمکین عام به معنای فرمانبرداری و رعایت دستورات همسر در حدود قانون و شرع است، مثلا زن نباید بدون اجازه همسر از خانه خارج شود که این از موارد تمکین عام است. مثلا زن نباید بدون اجازه همسر از خانه خارج شود که این از موارد تمکین عام است. تمکین خاص نیز مربوط به انجام وظایف زناشویی است، بدین معنا که زن بدون مانع شرعی نباید از وظایف زناشویی در مقابل همسرش سر باز زند.  با کلیک بر  روی عبارت وکیل الزام به تمکین عام و خاص با مفهوم دعوای  الزام به تمکین آشنا شوید

در غیر از موارد تمکین عام و خاص اگر زوجه در منزل کاری انجام دهد یا فرزند خود را شیر دهد می تواند از شوهرش مطالبه اجرت کند. البته به شرطی که مقصد انجام آن کارها را به صورت معانی و تبرعی نکرده باشد.

دریافت اجرت المثل توسط زن شرایطی دارد که برای دریافت آن باید حتما رعایت شود از جمله اینکه زن باید قصد تبرع نداشته باشد

شرایط دریافت اجرت المثل چیست؟

فقدان قصد تبرع:

زوجه ممکن است در زندگی مشترک در مقابل انجام کارها قصد مطالبه هیچ وجهی را نداشته باشد. در این صورت گفته می شود که زوجه قصد تبرع دارد. در چنین شرایطی زوجه می‌تواند تقاضای اجرت المثل  ایام زوجیت بدهد. البته در این شرایط نوبت به مطالبه نحله می‌رسد. در مورد بار اثباتی این موضوع هم باید گفت که کسی که مدعی است که زوجه کارها را به صورت رایگان انجام داده است باید این ادعا را ثابت کند که قاعدتا این شخص زوج است. حال استفاده از وکیل اجرت المثل کمکی برایه نتیجه گیری درست در روند این جریان می باشد.

مبلغ اجرت المثل در سال 1401 در مشهد

در پاسخ به این سوال که مبلغ اجرت المثل زوجه در سال 1401  در مشهد  چقدر است ، ابتدا باید نکاتی را ذکر نمود که به این شرح است

اجرت المثل ایام زناشویی برای سال 1401 مبلغ و میزان ثابت و مشخصی ندارد ؛ به نحوی که برای همه خانم ها به صورت یکسان قابل اعمال باشد . بلکه اجرت المثل کارهای انجام شده در خصوص افراد مختلف ، متغیر است . به همین دلیل ، این دادگاه است که مبلغ و میزان اجرت المثل در سال 1401  را تعیین می کند و در قانون ، این مبلغ مشخص نشده است.

عوامل تاثیر گذار در مقدار اجرت المثل زوجه

اجرت المثل زنان به طور یکسان نمی باشد و با توجه به عواملی با یکدیگر متفاوت می‌باشد، از جمله این عوامل تأثیرگذار عبارت است از: میزان سواد و تحصیلات زوجه و شغل پدر زن و محل زندگی زوجه قبل از ازدواج و جایگاه اجتماعی و شئون زن و تعداد سالهای زندگی مشترک زوجین و همچنین تعداد فرزندان تاثیرگذار می باشد.

ضمانت اجرا

ضمانت اجرا عدم پرداخت اجرت المثل: در صورتی که مرد پس از محکوم شدن به پرداخت اجرت المثل از پرداخت آن استنکاف ورزد، مطابق ماده ۲ قانون اجرای محکومیت های مالی، زوجه می تواند اموال محکوم علیه یعنی زوج را توقیف کند و همچنین زوجه می تواند تقاضای حبس زوج را کند تا زمانی که مرد اجرت المثل زن را پرداخت نکرده و یا ادعای اعسار مرد پذیرفته شود. که معمولا این روند با مشورت وکیل اجرت المثل صورت میگیرد.

و یا اینکه خود زوجه رضایت به آزادی وی دهد و طول مدت حبس مرد در صورت عدم پرداخت اجـرت المـثل تا زمان پرداخت آن و یا اثبات ادعای اعسار و تقسیط اجـرت المثـل و یا تا زمان رضایت زوجه می باشد و جز دیون مرد می باشد و به محض اینکه مالی از مرد کشف شود زوجه این حق را دارد که با معرفی کردن آن مال آن را توقیف کند و به دستور دادگاه از طریق همان مال اجرت‌المثل زن پرداخت شود. لازم به ذکر است که مشورت با یک وکیل اجرت المثل در روند این جریان امری طبیعی و واجب است.

صلاحیت رسیدگی به دعوای اجرت المثل در مشهد

صلاحیت رسیدگی به دعوای اجرت المثل در مشهد از این نظر که در شورای حل اختلاف رسیدگی شود یا در دادگاه بستگی به مبلغی است که در ابتدای طرح دعوا در دادخواست مقدم میشود.

نحوه کارشناسی اجرت المثل

بعد از طرح دعوای اجرت المثل ایام زوجیت و در اولین جلسه دادگاه و با حضور زوج زن مدعی می‌شود که کارهای زیادی در منزل شوهر انجام داده و مطالبه وجه می‌نماید و بعد از تشخیص صحت و درستی ادعای زن در دادگاه خانواده و انکار مرد و اثبات ادعای زن موضوع به کارشناسی ارجاع می شود و قبل از ارجاع مبلغی به حساب کارشناسی واریز میگردد که این مبلغ طبق تعرفه قانونی لحاظ میشود.

کارشناس با توجه به شرایط خاص و موردی پرونده و احراز تمام شرایط موظف است ظرف ۷ الی ۱۰ روز نظر خود را اعلام نماید و ظرف یک هفته هر یک از زوجین می توانند در صورت عدم پذیرش نظریه اعتراض کنند که در این پرونده به هیئت سه نفره کارشناس ارجاع می شود در اینجا اگر نظر هیئت سه نفره مورد قبول یکی از طرفین نباشد به اعتراض وی به ترتیب به هیئت ۵ نفره یا ۷ نفره ارجاع می شود. بعد از قطعی شدن نظر کارشناسی و رای دادگاه اگر مبلغ اجرت المثل را مرد نپردازد زوجه میتواند همسر خود را به عنوان مدیون به زندان اندازد.

وکیل مطالبه اجرت المثل زن در مشهد

در زیر به بعضی از سوالات مهم در حوزه مطالبه اجرت المثل که گاها از وکیل مطالبه اجرت المثل زن در مشهد پرسیده می شود پاسخ داده می شود برای مشاوره های تخصصی و اعلام وکالت در دعاوی مطالبه اجرت المثل می توانید با وکیل پایه دادگستری در مشهد  به شماره تلفن 09152055986 در تماس باشید.

آیا به زن شاغل اجرت المثل تعلق می گیرد؟

طبق قانون از نظر شرعی زن مالک دارایی و پولی است که در مدت زناشویی و در حین اشتغال به دست می‌آورد و زوج حق مطالبه آن را ندارد و یا اینکه زوجه موظف نیست درآمد خود را در منزل خرج کند و همچنین با توجه به اینکه زن شاغل وقت کمتری برای کارهای منزل می‌گذارد معمولاً اجرت المثل کمتری برایش در نظر گرفته می شود مگر اینکه شاغل بودن زن برای کمک به مخارج زندگی مشترک و به درخواست زوج باشد.

ایا پس از فوت شوهر به زن اجرت المثل تعلق می گیرد:

با توجه به تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی و ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده منعی برای مطالبه اجرت المثل بعد از فوت زوج وجود ندارد زیر اجرت المثل نیز همانند مهریه چون حق مالی می‌باشد بعد از فوت از بین نمی‌رود. ولی چون عموما تصور بر این است که با فوت یکی از زوجین همه چیز خاتمه یافته در حالی که مرگ در بعضی موارد آغاز کننده یا تثبیت کننده امور مالی است.زوجین با استفاده از یک وکیل اجرت المثل میتواند برایه مطالبه و دریافت حق خود اقدام نماید

آیا در ایام نامزدی به زن نفقه تعلق می گیرد؟

باتوجه به رسم و عرف کنونی جامعه معمولا در دوران نامزدی زوجین جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند و تا قبل از مراسم رسمی در منزل مشترک نبوده بنابراین بحث اجرت المثل در دوران نامزدی منتفی می‌باشد.

آیا در طلاق توافقی به زن نفقه تعلق می گیرد

طلاق توافقی همانطوری که از اسمش پیداست به طلاقی گفته می‌شود که اولا هم خانم و هم آقا به طلاق رضایت دارند و دوما بر سر همه مسائل به توافق رسیده‌اند. در صورتی که فرزند دارند سرحضانت فرزند باید به توافق برسند. استفاده از یک وکیل اجرت المثل در این خصوص میتواند کمکی بزرک باشد.در صورتی که خانم مهریه دارند باید به توافق برسند که خانم همه مهریه‌ش را می‌بخشد، همه را دریافت می‌کند و یا بخشی را بخشیده و بخشی را دریافت می‌کند. به طور کلی مهریه در طلاق توافقی و حضانت فرزند در طلاق توافقی بر مبنای توافق زوجین است. ولی از آنجایی که اجرت المثل فقط در صورتی به خانم تعلق می‌گیرد که طلاق یک طرفه و از سمت آقا باشد، پس در طلاق توافقی اجرت المثلی به خانم تعلق نمی‌گیرد.

 وکیل اجرت المثل در نکاح موقت در مشهد

در نکاح موقت مطابق قانون مدنی اجرت المثل بر زن و زوجه تعلق نمی گیرد و اصلا اجـرت المثـل در نکاح موقت وجود ندارد. اما خود زوجین و طرفین نکاح موقت می توانند در ضمن عقد نکاح موقت بر پرداخت اجـرت‌المـثل توافق کنند و پرداخت آن شروط ضمن عقد نکاح موقت قرار دهند و در این صورت وکیل اجرت المثل میتواند برایه تعلق اجرت المثل اقدام نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *