وکیل نشر اکاذیب در مشهد

وکیل نشر اکاذیب در مشهد

درجرم نشر اکاذیب لزوما توهین یا افترایی نسبت به دیگری انجام نمی شود. در این جرم فرد به قصد اضرار به شخصی مطالبی بر خلاف واقع به دیگری منتسب می کند، وکیل نشر اکاذیب در مشهد براساس تجربه و تخصص و همچنین با شناختی که از رویه های حاکم بر  داسرا ها و دادگاه های کیفری شهرستان مشهد دارد می تواند در طرح و دفاع از این گونه جرایم در رسیدن به نتیجه مطلوب  اصحاب دعوا موثر باشد.

وکیل حرفه ای نشر اکاذیب در مشهد

امروز وکلای پایه یک دادگستری دایره فعالیت خویش را محدود و به صورت تخصصی و حرفه ای در حوزه های مختلف ملکی ، کیفری، خانواده فعالیت دارند همانگونه که گفته شد در نشراکاذیب توهین و افترایی صورت نمی گیرد  برای مثال کسی که به قصد بدبین کردن مردم نسبت به دیگری یا برای تحریک کردن انها به رای ندادن وی در انتخابات اورا دارای تابعیت مضاعف یا همسر دوم اعلام می کند و یا به قصد گسیل شدن ماموران مالیاتی به تجارتخانه وی و ایجاد مزاحمت برایش وی را برخوردار از درامد های نجومی قلمداد می نماید یا به قصد معامله نکردن سایر تجار با وی اورا ورشکسته معرفی می کنددر صورت صحت نداشتن این شایعات مرتکب جرم نشر اکاذیب خواهد شد درحالی که این اعمال توهین و افترا محسوب نمی شوند.

همین طور این جرم با توجه به به کار رفتن عبارت«به قصد اضرار به غیر»در صدر ماده 698«قانون تعزیرات»مصوب سال 1375و تصریح مذکور در ذیل ماده برخلاف توهین و افترا علیه اشخاص حقوقی نیز قابل ارتکاب می باشد.

عنصر قانونی نشر اکاذیب

از نظر وکیل دادگستری در مشهد عنصر قانونی جرم نشر اکاذیب در ماده 698«قانون تعزیرات»به شرح زیر مورد پیش بینی مقنن قرار گرفته است:

«هرکسی به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه شکوائیه یا مراسمات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راسا یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحا یا تلویحا نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان باید به حبس از دو ماه تا دوسال و یا شلاق تا 74ضربه محکوم شود.»

شرایط تحقق جرم نشراکاذیب

باتوجه به ماده 698 قانون مجازات اسلامی برای تحقق جرم اظهار یا نشر اکاذیب  باید شرایط زیر وجود داشته باشد

  • لزوم دروغ بودن مطالب مطرح شده
  • باید نشر اکاذیب به وسیله نامه،شکوائیه،مراسله،عریضه(که معمولا مردم در مقام مراجعه به مسئولین مملکتی می نویسند)گزارش(که مشتمل بر شرح وقایع و امور است)یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضایا به عنوان نقل قول صریح یا ضمنی از شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی صورت می گیرد.

از مصادیق مذکور در ماده می توان استنباط کرد که اظهارات شفاهی از شمول ماده خارج است.هرگاه نامه و شکوائیه،به جای مکتوب شدن بر روی یک برگه کاغذ از طریق پست الکترونیکی ارسال یا گزارش در یک وب سایت گنجانیده شود مورد مشمول ماده746«قانون تعزیرات»مصوب سال 1375قرار خواهد گرفت که راجع به نشر اکاذیب به وسیله سامانه رایانه ای و مخابراتی است و مجازات از نودویک روز تا دوسال یا جزای نقدی از پنج میلیون تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات را برای مرتکب تعیین کرده است.

  • نوشتن حتی یک نامه به مقامات رسمی به قصد ضرر زدن به غیر ا برای تحقق جرم کافی دانسته است و شایع کردن اکاذیب بین قابل توجهی از مردم به حسب ظاهر ماده ضروری به نظر نمی رسد.
  • نشر اکاذیب جرمی مطلق می باشد

این جرم با توجه به عبارت«اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحا ضرر ماده یا معنوی به غیر وارد شود یا نه»در ذیل ماده698 (و مشابه ان که در ذیل ماده 698 امده است)جرمی مطلق می باشد که تحقق ضرر برای شمول ان لازم نیست.

لازم به ذکر است که در جرم نشر اکاذیب برخلاف افترا و توهین بنا به تصریح ماده698نسبت دادن تلویحی نیز برای مسئول شناختن مرتکب کفایت می کند.

  • قابل گذشت بودن جرم نشراکاذیب:

براساس ماده104«قانون مجازات اسلامی» مصوب سال 1392این جرم در زمره جرائم قابل گذشت و دارای ماهیت خصوصی دانسته شده است.

مجازات نشر اکاذیب

قانونگذار در ماده 698 قانون مجازات اسلامی علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان ، مجازات حبس از دو ماه تا دوسال و یا شلاق تا 74ضربه برای مرتکب جرم نشر اکاذیب در نظر گرفته است. منبع تخلیص مطلب کتاب جرایم علیه اشخاص دکتر میر محمد صادقی می باشد.

وکیل نشراکاذیب از طریق فضای مجازی

فضای مجازی امروزه نقش تعیین کننده ای در تعاملات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی افراد جامعه دارند و بسیاری از جرایم در بستر فضای مجازی رخ می دهد و نشر اکاذیب یکی از متداول ترین جرایمی هست که در فضای سایبری ارتکاب می یابد به نحوی که روزانه با مصادیق مختلفی از این جرم روبرو می گردیم

در ماده 18 قانون جرایم رایانه ای ، مصوب سال ۱۳۸۸ ، آمده است که هر کس با هدف ضرر به دیگری یا بر هم زدن افکار عمومی یا مقامی رسمی ، به وسیله ی فضای مجازی مطلب کذب و دروغی را منتشر کند و در دسترس دیگران قرار دهد و به  فرد حقوقی یا حقیقی نسبت دهد ، خواه به آن فرد ضرر مادی یا معنوی برسد یا ضرری از این ناحیه متوجه او نشود و به حیثیت و اعتبار او لطمه وارد شود ، از نظر قانون این عمل او جرم  محسوب و به حبس از نود و یک روز تا دو سال و یا جزای نقدی و یا هر دو محکوم می شود

وکالت وکیل حرفه ای جرم نشر اکاذیب در دادگاه های کیفری مشهد

معمولا در خصوص جرم نشر اکاذیب ، شاکی ابتدا با طرح شکایت از طریق دفاتر خدمات قضایی و ارجاع به یکی از دادسراهای صدف، وحدت و کوهسنگی مشهد نسبت به موضوع رسیدگی شروع می گردد سند، فیلم و فایل صوتی حاوی مطلب کذب ، ارجاع به کارشناس و شهادت شهود و اقرار از جمله مستندات و قرائنی هستند که در اثبات این جرم مورد استفاده قرار می گیرد  و در نهایت پس استماع اظهارات طرفین وصدور قرار تامینی و اخذ آخرین دفاع  پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی به یکی از مجتمع های قضایی امام خمینی و عدالت شهرستان مشهد جهت صدور رای ارسال می گردد.

مزایا مراجعه به وکیل نشر اکاذیب در مشهد

وکیل کیفری در مشهد به صورت تخصصی در دعاوی نشر اکاذیب مشاوره و وکالت می نماید.  نقش و عملکرد وکیل حرفه ای نشراکاذیب به صورت مستقیم و غیرمستقیم در نتیجه ای دعاوی کیفری موثر می باشد و پیشنهاد می گردد برای کسب بهترین نتیجه از دعاوی کیفری قبل از هر گونه  اقدامی با وکیل متخصص نشر اکاذیب در مشهد مشاوره نماید.آدرس دفتر ما در مشهد میدان جانباز مجتمع اداری پاژ یک  طبقه ۸ واحد ۸۰۸ دفتر وکالت هاشم اندرزیان می باشد

حق الوکاله و حق المشاوره  وکیل کیفری نشراکاذیب در مشهد

میزان حق الوکاله وکیل کیفری نشر اکاذیب در مشهد با توجه اهمیت جرم ومجازات آن و همچنین ادله و مستندات طرفین  ومرجع رسیدگی به جرم معمولا به صورت توافقی تعیین می گردد که از لحاظ قانونی و شرعی معتبر می باشد . ایین نامه تعرفه حق الوکاله وکیل و حق المشاوره  مصوب 1398 مبلغ حق الوکاله وکیل با توجه به اهمیت جرم و مرجع رسیدگی بین 2 تا 50 میلیون تومان در نظرگرفته است.و حق المشاوره را بین 50 تا 500 هزار تومان بابت یک ساعت مشاوره در نظر گرفته است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *