وکیل ملکی در مشهد

اقامه دعوای ملکی و دفاع در قبال آن ، امری بسیار فنی و تخصصی می باشد رعایت شرایط شکلی و ماهوی در دعوای ملکی از چنان اهمیتی برخوردار می باشدکه بی توجهی نسبت به آن ممکن است که خسارات غیرقابل جبرانی به اصحاب دعوا وارد نمائید و تمام هزینه و سرمایه فرد را در معرض نابودی قرار دهد. مراجعه به وکیل ملکی در مشهد  که به قوانین و احکام حاکم بر دعاوی ملکی  اشراف  و  از رویه شعب حقوقی شهرستان مشهد  شناخت کافی دارد می تواند  در کسب نتیجه مطلوب دارای اهمیت ویژه ای می باشند هاشم اندرزیان  وکیل ملکی در مشهد در جهت کسب بهترین نتیجه  از دعاوی ملکی به صورت حرفه ای و تخصصی در پرونده های مربوطه مشاوره واعلام وکالت می کند

وکیل ملکی در مشهد بر اساس تجربه و تخصص خویش تا کنون در طرح  انواع دعاوی ملکی و دفاع در خصوص آن در دادگستری شهرستان مشهد  موفقیت چشم گیری را به دست آورده است.

آنچه را که باید در مورد وکالت در امور ملکی بدانید

وکیل ملکی در مشهد در این مقاله سعی نموده است تا کلیات مربوط به دعاوی ملکی به زبان ساده و قابل فهم توضیح دهد

لذا سوالات و اطلاعاتی از قبیل :  1- توضیح مختصری در خصوص متداول ترین دعاوی ملکی  در شهرستان مشهد 2- چه دعاوی ،ملکی محسوب می شوند؟ خصوصیات وکیل ملکی در شهرستان مشهد 3- تفاوت اموال مشاع با مفروز 4- تفاوت عرصه و اعیان  5- حقوق اشخاص نسبت به املاک 6- هزینه دعاوی ملکی چقدر می باشد ؟ 7- شماره تلفن وکیل ملکی در مشهد و…..  را در این مقاله شرح داده ایم

وکیل متخصص ملکی در مشهد

معیارهای مختلفی در خصوص تشخیص و تعیین یک وکیل متخصص ملکی در مشهد که به صورت تخصصی در امور ملکی فعالیت می نمائید وجوددارد که در زیر به مهمترین و اصلی ترین خصوصیات یک وکیل ملکی اشاره می کنیم

الف: میزان تجربه علمی و عملی وکیل ملکی در مشهد

یکی از معیار های تشخیص یک وکیل  متخصص ملکی خوب و مجرب، میزان تجربه وی در زمینه طرح و دفاع در انواع دعاوی مختلف ملکی می باشد

هرچند که تمام وکلای دادگستری امکان بررسی و قبول وکالت در تمامی پروندهای ثبتی، کیفری، حقوقی، ملکی و خانواده و غیره را دارند، اما تجربه یک وکیل دادگستری به عنوان وکیل ملکی خبره در زمینه امور مرتبط با املاک و اراضی باعث می شود تا وی بتواند با درصد موفقیت بالاتری در تمامی دعاوی ملکی نظیر تقسیم و افراز ملک مشاع، خلع ید ، قلع بنا، تخلیه ملک، الزام به تنظیم سند رسمی، مطالبه اجرت المثل ایام تصرف، ابطال سند مالکیت ، تعدیل و افزایش اجاره بها و غیره قبول وکالت نماید.

ب: دانش حقوقی و تسلط بر قوانین مرتبط با دعاوی ملکی

از دیگر معیارهای مهم یک وکیل  متخصص ملکی مجرب در مشهد دانش حقوقی و تسلط علمی وکیل  در زمینه های مختلف حقوقی،کیفری و ثبتی  مرتبط با امور املاک، اراضی و مستغلات است

وکیل ملکی باید ضمن آشنایی با قوانین و مقررات مربوطه، با آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور، آراء وحدت رویه دیوان عدالت اداری، نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه، نظریات اساتید برجسته علم حقوق و دکترین و همچنین رویه مرسوم محاکم دادگستری شهرستان مشهد  و دادگاه های کشور نیز آشنایی کافی داشته باشد.

ج: داشتن صداقت در رفتار و گفتار نسبت به موکل

وکیل متخصص ملکی می بایست با صداقت، بهترین و بدترین حالت ممکن در  طرح و دفاع در دعاوی ملکی به موکل خویش توضیح دهد به نحوی که موکل بتواند بهترین  تصمیم ممکن را اختیار کند قبول پرونده تحت هر شرایطی مجاز نمی باشد

وکیل دعاوی ملکی در مشهد

موضوع دعاوی ملکی  در شهرستان مشهد به نوعی به موضوع بین اموال غیر منقول  و انسان مربوط می شود  و به ارتباط مستقیم و غیرمستقیم انسان با اموال غیرمنقول از قبیل زمین و آپارتمان و…. اشاره دارد که با توجه به نوع زمین و املاک و نوع کاربری آن ها در کشور ما نظام حقوقی متفاوتی در این رابطه وجود دارد.

دعاوی ملکی از جمله دعاویی است که بسته به نوع و موضوع آن می تواند جنبه حقوقی، کیفری و یا تلفیقی از هر دو همانند دعاوی تصرف عداونی را داشته باشد.

در امور و دعاوی املاک، مستغلات و اراضی ، دعاوی مطرح است که بهتر است به جهت عدم تحمیل هزینه های سنگین و جلوگیری از اتلاف وقت توسط وکیل دعاوی ملکی در مشهد که در زمینه املاک فعالیت می کنند و دارای و تبحر و تجربه هستند پیگیری و انجام شود.

ملک به چه معنای می باشد؟ (تفاوت ملک مشاعی و مفروز)

ملک کلمه ای عربی است که وارد زبان فارسی شده است و بر اساس نوع تلفظ معانی گوناگونی دارد.ملک انواعی دارد که مهترین آنها ملک مشاعی و ملک مفروز می باشد.

  •  ملک مشاعی:  به ملکی گفته می شود که دو نفر یا بیشتر، در تمامی جزء جزء ملک ، به نسبت سهم خود دارای ملکیت می باشند .
  •  ملک مفروز: ملکی است که در مالکیت یک شخص اعم از حقیقی یا حقوقی قرار دارد.

ممکن است مالکیت یک شخص در ملک خود هم به نحوء مشاع باشد و هم به نحوه مفروز، مانند مالکیت آپارتمان، که قسمت اختصاصی در مالکیت اختصاصی  و مفروز و قسمت مشاعی مانند راه پله ها و حیاط، در مالکیت مشاعی، قرار دارد.

  • ملک وقف: ملک وقف ملکی هست که  عین مال( اعم از عرصه و اعیان) حبس می گردد و صرفا از منافع ان می توان استفاد نمود

وقف مال می تواند عام و یا خاص باشد  که حسب مورد می تواند برای استفاده عام مردم باشد یا برای شخص یا اشخاص معینی باشد

  • ملک طلق: ملک طلق ملکی هست که عین مال گه شامل عرصه و اعیان می باشد آزاد می باشدو هیچ گونه محدودیت در نقل و انتقال آن وجود ندارد.

عرصه و اعیان چه تفاوتی با هم دارند؟

به گفته وکیل ملکی در مشهد ملک ممکن است که به عرصه و اعیان تقسیم می شود که هر یک دارای تعریف خاص خودش می باشد

  • عرصه: بر روی  هر ملک و زمینی که بنایی ساخته شده ، «زمین یا عرصه» نامیده می شود
  • اعیان: به مستحدثات و بنای احداثی بر روی زمین، «اعیان» گفته می شود.

گاهی اوقات امکان دارد مالک اعیانی از مالکیت عرصه سهمی نداشته باشد و یا بالعکس.

حقوق اشخاص نسبت به املاک 

حقوقی که برای اشخاص نسبت به املاک  ایجاد می گردد برحسب اینکه مالک باشد و غیرمالک متفاوت می باشد که به شرح ذیل توضیح داده می شود:

الف: مالکیت اصلی:حق تصرف و سلطه بر اموال

مطابق ماده 30 قانون مدنی مالک ، حق هر گونه تصرف و استفاده از ملک خود را دارد ومی تواند نسبت به مایملک خویش هرگونه تصرف و انتفاعی داشته باشد که به قاعده تسلیط معرف می باشد به شرطی که اولا مزاحمتی برای اشخاص ثالث یا همسایگان نداشته باشد و ثانیا این استیلا  بر مال و ملک در حدود متعارف باشد و هیچ کس حق ندارد بجز به حکم قانون مال را از تصرف مالک آن خارج نماید.

ب: مالکیت تبعی : مالکیت بر محصول ملک

ماده 32 قانون مدنی تمام ثمرات و متعلقات اموال غیرمنقول چه به صورت طبیعی و چه در نتیجه عملی حاصل شده باشد را در مالکیت مالک قرار داده است بنابراین کلیه گیاهان و درختهای رشد کرده در ملک و یا میوه های متعلق به درختان هر ملکی، به تعبیت از مالکیت ملک، در مالکیت صاحب ملک، قرار می گیرد.

ج: مالکیت منافع

مالک می تواند بر اساس یکی از عقود، اجاره، وکالت، امانت و یا درهر قالبی منافع  ملک خویش را به اشخاص ثالث واگذار نماید.

د: حق انتفاع

حق انتفاع عبارت است از حقی که شخص دیگر می تواند از مالی که عین و منافع آن متعلق به دیگری است یا مالک خاصی ندارد داشته باشد که این حق می تواند در قالب قرارداد حسب مورد عمرا، رقبا ، سکنا و یا مطلق باشد که مقررات مربوط به آن در مواد 40 تا 54 قانون مدنی ذکر گردیده است

ه: حق وقف    

بر اساس دیدگاه وکیل وقف در مشهد هر مالکی می تواند با رعایت شرایط  نسبت به حبس عین مال و قراردادن منفعت آن برای هدف مشروعی، مال خود را وقف نماید.

وقف مال می تواند عام و یا خاص باشد  که حسب مورد می تواند برای استفاده عام مردم باشد یا برای شخص یا اشخاص معینی باشد واقف باید دارای شرایط زیر باشد:

  • واقف باید اهلیت داشته باشد، یعنی شخص باید عاقل، بالغ، مختار و رشید باشد.
  • واقف باید مالک مالی باشد که وقف می کند. این مالکیت با ارائه مدارک مثبته مالکیت توسط او مشخص می شود.
  • واقف باید برای عمل وقف قصد و رضایت داشته باشد و اگر وقف وی از روی اکراه باشد، چنین وقفی صحیح نیست.

چرا باید به وکیل متخصص املاک در مشهد مراجعه کنیم؟

دعوای ملکی از پیچیدگی خاصی برخوردار می باشند تقدیم دادخواست با موضوعات مرتبط با امور ملکی به نحوی که از ایراد شکلی قاضی و وکیل طرف مقابل در امان باشد  از اهمیت  دو چندانی برخوردار می باشد

علت مراجعه به وکیل متخصص املاک در مشهد بدین جهت هست که چگونگی و نحوه طرح دعوا از اهمیت بالایی برخوردار است و در روند دادرسی در تعیین محدوده حقوق اصحاب دعوا اثر اساسی دارد و در واقع به مثابه پی می باشد بنابراین برای اینکه دعوا در روند و روالش دچار مشکل ناخواسته و ناشی از بی تجربگی نباشد لازم است که موضوعات و دعاوی ملکی ، را فردی پی ریزی و پیگیری کند که متخصص این امر است

متداولترین دعاوی ملکی مشهد در سال 1402 کدام است؟

دعاوی زیر به عنوان متداول ترین دعاوی می باشد که توسط وکیل پایه یک دادگستری  در مجتمع های قضایی امام خمینی معروف به دادگاه چهار طبقه در شهرستان مشهد مطرح می گردند:

1- الزام به تنظیم سند رسمی

یکی از دعاوی متداول که در شعب حقوقی مجتمع قضایی امام خمینی (ره) معروف به دادگاه چهارطبقه مطرح می گردد دعوای الزام به تنظیم سند رسمی می باشد

معمولا مرحله آخر فروش و انتقال رسمی یک ملک ، حضور طرفین در دفاتر اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی می باشد که معمولا فروشندگان به دلایل مختلف از انجام آن خودداری می کنند.

در این صورت خریدار یا وکیل ملکی با مراجعه به مراجع قضایی، فروشنده را ملزم به تنظیم سند رسمی می کند.

خریدار قبل از اقامه دعوی باید با مشورت با وکیل ملکی با تجربه، اطمینان حاصل کند که ملک مورد معامله در رهن یا بازداشت نباشد، زیرا دادگاه به انتقال ملکی که در رهن دیگری یا بازداشت است رای نخواهد داد. در این حالت باید فک رهن مورد معامله را نیز از دادگاه بخواهد.

در نهایت هر گاه مالک حاضر به امضای سند انتقال به نام خریدار نشود، نماینده دادگاه سند انتقال را در دفتر اسناد رسمی به نام خریدار امضاء می کند.

2- دستور تخلیه

اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می شود و به تبع آن می تواند در آن هر گونه دخل و تصرفی کند.

اگر پس از پایان مدت قرارداد اجاره، مستاجر بدون تمدید  قرارداد از تخلیه ملک خودداری کند صاحب ملک می تواند برای گرفتن دستور تخلیه در صورتی که ملک منزل مسکونی باشد به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک و در صورتی که ملک تجاری باشد به دادگاه عمومی محل وقوع ملک رجوع نماید.

3- خلع ید

دعوی خلع ید، به آن دسته از دعاوی گفته می شود که در آن مالک از متصرف غیر قانونی ملک خود شکایت نموده و از مراجع قضایی شهرستان مشهد تقاضای خلع ید متصرف از ملک را دارد.

صدور حکم مبنی بر خلع ید منوط به احراز مالکیت رسمی خواهان می باشد که با استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان مشهد قابلیت احراز را دارد. دعوای خلع ید را علیه هریک از مالکین مشاعی نیز به صورت خواسته خلع ید مشاعی مطرح نمود.

اکثر مردم در طرح دعوای خلع ید، دستور تخلیه و تصرف عدوانی  اشتباه می کنند و این باعث می شود که به هیچ نتیجه ای نرسند و دعوای آنها رد می شود حتما پیشنهاد می شود با وکیل پایه یک متخصص در امور ملک و اراضی به عنوان یک وکیل ملکی مجرب مشورت کنید.

4- دعاوی تصرف عدوانی

دعوای تصرف عدوانی چه در بعد کیفری و چه در بعد حقوقی از جمله دعاوی ملکی متداول است که بر مبنای سبق تصرف خواهان رسیدگی می گردد

در دعوای تصرف عدوانی فرد می تواند از طریق حقوقی در قالب دعوای رفع تصرف عدوانی یا کیفری از طریق اعلام جرم تصرف عدوانی اقدام کند.

5- الزام به تحویل مبیع

یکی دیگر از دعاوی ملکی که وکیل ملکی در مشهد در آن قبول وکالت نموده است دعوای الزام به به تحویل مبیع می باشد فروشنده مکلف است پس از فروش ملک به مشتری، مبیع را به وی تحویل دهد، اما در مواردی فروشنده از این امر سر باز می زند، به خصوص در مواقعی که زمانی بین وقوع معامله و تنظیم سند رسمی وجود داشته باشد، به دلیل سودجویی فروشنده از افزایش قیمت ها، این مشکل بیشتر مشاهده می شود.

در هنگام بروز این مشکل خریدار می تواند با کمک وکیل ملکی، اقدام به طرح دعوای الزام به تحویل مبیع علیه فروشنده نموده و از این طریق اقدام به تحویل ملک خریداری شده خود نماید.

6- رفع مزاحمت و ممانعت از حق

دعوی رفع مزاحمت و ممانعت از حق  نیز از جمله دعاوی تصرف می باشد که می تواند دارای وصف کیفری و حقوقی باشد  و در آن، حسب مورد متصرف ملک از مزاحم در تصرف خود ویا از شخصی که مانع استفاده وی از حق می گردد  شکایت می نماید.

هزینه های دعاوی ملکی  مشهد در سال 1402

دعاوی ملکی مشهد در سال 1402  هزینه های ذیل را  ممکن است در بر داشته باشد

  • هزینه دادرسی: که براساس ارزش منطقه ای و تقویم خواهان در دفاتر خدمات قضایی شهرستان مشهد دریافت می گردد.
  • هزینه کارشناسی: در مواردی که دادگاه ارجاع به کارشناسی را ضروری بداند می بایست هزینه های کارشناسی پرداخت گردد
  • حق الوکاله وکیل: که بر اساس توافق و به صورت منصفانه و تقسیطی تعیین می گردد.

حق الوکاله وکیل ملکی در مشهد در سال 1402

میزان حق الوکاله وکیل ملکی در مشهد در سال 1402  با توجه اهمیت موضوع اختلاف و زمان رسیدگی  و همچنین ادله و مستندات طرفین  معمولا به صورت توافقی تعیین می گردد که از لحاظ قانونی و شرعی معتبر می باشد .

در صورتی که قرادادی خصوصی فی مابین وکیل و موکل وجود نداشته باشد حق الوکاله بر اساس آیین نامه تعرفه حق الوکاله وکیل مصوب 1398 تعیین می گردد که از سال 1399 اجرایی شده است و تا حال حاضر سال 1402 لازم الاجرا می باشد

شماره و آدرس دفتر وکالت وکیل ملکی در مشهد

برای مشاوره و اعلام وکالت در پرونده های ملکی در شهرستان مشهد و سایر شهرستان ها ، می توانید با حضور در دفتر وکالت وکیل ملکی در مشهد به ادرس میدان جانباز، مجتمع اداری پاژ 1 طبقه 8  واحد 808  دفتر وکالت هاشم اندرزیان از مشاوره وکیل متخصص ملکی استفاده نمود

در صورتی که  بعد مسافت و یا سایر عوامل مانع حضور شما می گردد از طریق شماره تلفن 09152055986 به صورت تلفنی، واتساپ و تلگرام با وکیل ملکی در مشهد در تماس باشید تا علاوه بر مشاوره در خصوص نحوی اعطای وکالت نیز توضیحات لازم ارائه گردد.