وکیل جرم زنا در مشهد

وکیل جرم زنا در مشهد

در اسلام و همه مذهب ها خیانت را عملی قبیح و حرام می دانند و مجازات  سنگینی در پی دارد. در شرع مقدس اسلام و تمام مذاهب آسمانی هم خیانت عملی حرام تلقی شده و ارتکاب آن از سوی هر فردی با کیفر و  جزای سنگین همراه است.

اغلب بر این باورند که منظور از رابطه نامشروع همان زنا است در حالی که این طور نیست مطابق دین اسلام، رابطه جنسی در حد دخول بین زن و مردی که رابطه ازدواج میان آن‌ها وجود ندارد را زنا می گویند که مطابق قانون و شرع، فاعل و مفعول (زانی و زانیه) مجازات خواهند شد و رابطه نامشروع به رابطه میان زن و مرد نا محرمی می گویند که از حد تعیین شده کمتر باشد.وکیل کیفری جرم زنا در مشهد در ادامه به بررسی صفر تا صد جرم زنا می پردازد

مجازات زنا

مجازات زنا به دو قسمت تقسیم شده است :قسمتی از این مجازات مشمول حد است که از سوی خدا تعیین و در دین اسلام هم مشخص شده است. قسمت دیگر از این مجازات هم موجب تعزیر می‌شود.تعزیر هم مجازاتی است که تعیین آن به اختیار حاکم است و تفاوت آن با مجازات در این است که حد را خدا از طریق پیامبر خود برای ما مشخص کرده است و در آن هم جرم و هم مجازات مشخص است.

تعریف زنا از نظر قانون

در ماده ۶۳ قانون مجازات اسلامی‌ در تعریف جرم زنا آمده است: «جماع مرد با زنی که بر او ذاتا حرام است.»در قانون مجازات اسلامی‌ نیز راه‌های اثبات این جرم و انواع آن مشخص شده است. زنای محصنه، زنای به عنف و زنای غیرمحصنه مواردی است که انواع و اقسام آن در دین اسلام پیش‌بینی و شرح داده شده و مجازات آن مشخص است.

مرجع رسیدگی به رابطه نامشروع

برخلاف همه دعاوی خانوادگی که مرجع رسیدگی به آنها دادگاه خانواده و شورای حل اختلاف است ، در رابطه نامشروع مرجع رسیدگی دادسرا است.البته در شهر تهران دادسرای ارشاد مرجع رسیدگی به این شکایات می باشد. قذف نوعی فحش است و متهم نمودن شخص به زنا و یا لواط که در حقوق ایران این عمل جرم محسوب میشود.شخصی که قذف انجام میدهد به80 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.این مجازات بخاطر این تعیین شده است که افراد به راحتی به یکدیگر تهمت نزنند و دیگران را بدنام نکنند و آبروی دیگران را نبرند.در دین مبین اسلام آبروی فرد مومن مانند خون اوست و هرکس آبروی مومنی را بریزد مانند این است که خون او را ریخته و به همین‌دلیل قانون برای چنین موضوعی این مجازات سخت را پیش‌بینی کرده است.

در صورتی که نیاز به وکیل برای موضوع زنا ” رابطه نا مشروع ” هستید با شماره های موسسه تماس بگیرید ، لطفا مکالمه کوتاه و در حد 1 دقیقه باشد . سپاس 

در قانون مجازات اسلامی‌ نیز راه‌های اثبات این جرم و انواع آن مشخص شده است. زنای محصنه، زنای به عنف و زنای غیرمحصنه مواردی است که انواع و اقسام آن در دین اسلام پیش‌بینی و شرح داده شده و مجازات آن مشخص است.

امام صادق علیه السلام در وسایل الشیعه کتاب نکاح فرمودند: خداوند زنا را حرام فرموده برای اینکه سبب فسادهایی مانند قتل نفس و از بین رفتن نسبها و ترک تربیت فرزندان و به هم خوردن ارث میشود.

تعریف رابطه نامشروع و تجاوز

زنا در اسلام عملی حرام است و فرد زنا کار به اشد مجازات محکوم خواهد شد . مطابق ماده 63قانون مجازات اسلامی زنا عبارتست از اجماع مرد با زنی که بر او ذاتا حرام است.هر گونه رابطه جنسی که بدون رضایت زن انجام شود، تجاوز جنسی محسوب می شود. در رابطه جنسی زن باید عاقل  و بالغ باشد و برای برقراری رابطه رضایت داشته باشد. به طور کلی هر نوع رابطه جنسی با کودکان به عنوان تجاوز محسوب میگردد و مجازات دارد. اگر آزار جنسی نسبت به فردی باشد که توانایی ندارد رضایتش اعلام کند و رضایت ندارد هم آزار جنسی است.چنانچه زنی مورد تجاوز قرار بگیرد باید حداکثر ظرف مدت سه روز شکایتش به دادگاه اعلام نماید و به پزشک قانونی مراجعه کند زیرا بعد از این مدت تشخیص تجاوز برای پزشکی قانونی مقدور نخواهد بود.متاسفانه بیشتر زنان به علت بی اطلاعی و گاها ترس از آبرو ریزی از شکایت صرف نظر میکنند ویا  دیر به پزشکی قانونی مراجعه میکنند .

در صورتی که اگر اینگونه افراد که مورد تجاوز قرار گرفته اند سریع به دادگاه و پزشکی قانونی مراجعه نمایند،سریع معاینه میشوند و زودتر به نتیجه خواهند رسید. یکی از راه های تشخیص اینکه فرد مورد تجاوز قرار گرفته آثار باقی مانده از ضرب و جرح روی بدنشان است و پزشکی قانونی میتواند از روی این آثار به جا مانده تشخیص دهند که فرد مورد تجاوز قرار گرفته است . گاهی ممکن است هیچ جای ضرب و جرحی روی بدن زن نباشد و فرد متجاوز با ایجاد ترس به وی تجاوز کرده باشد. مراجع قضایی آخرین مرجع  برای تصمیم گیری در مورد  تجاوز است . در این گونه پرونده ها قاضی موظف است مشخص کند که زن با رضایت و میل شخصی اش این عمل را انجام داده یا خیر .چنانچه عمل با رضایت زن باشد زنا است و در غیر اینصورت تجاوز محسوب میشود.

آثار تجاوز جنسی

تجاوز جنسی آثار مخربی بر روح و روان افراد ایجاد میکند، فردی که مورد تجاوز قرار گرفته باید حتما به مراکز روانشناسی مراجعه نماید و تحت درمان قرار بگیرد.حالتهایی مانند :احساس گناه و ترس و احساس حقارت واضطراب و… از عوارض ناشی از تجاوز است . و چنانچه درمان نشوند ممکن است دست به خودکشی بزنند.

انواع زنا

به طور کلی زنا به 4نوع تقسیم میشود:1-زنای با محارم : در این مورد فرد با زنی که محرم اوست زنا میکند مثلا مادر ،خواهر، خاله،عمه و…2-زنای محصنه : در این مورد زنا با زن شوهردار است3-زنا با رضایت زن باشد.4-زنا همراه با زور باشد(زنای عنف).چنانچه زنا با فریب باشد نیز زنای به عنف تلقی میگردد که در این حالت دو فرضیه وجود دارد:الف) فردی زن را فریب دهد و دیگری زنا را انجام دهد، که در این صورت شخص فریب دهنده هم مجازات می‌شود.ب)فردی خودش را به جای شخص دیگری معرفی کند و زنا انجام دهد.چنانچه شخصی فریب خورد و با او زنا شد، قبل از هر چیز بهتر است به دفتر یک وکیل دادگستری مراجعه و پس از مشورت با  وی از مباشر این عمل به دادسرا شکایت کند. اگر به هر دلیلی مورد تجاوز قرار گرفتید وکلای متخصص سامانه وکیل نوین به عنوان امین ترین و راز دار ترین وکلا همراه شما در اینگونه موارد می باشند.

نکته:جرم زنا از جرایمی است که رسیدگی به آن به صورت یک مرحله ای و در دادگاه است. در صورتی که جرم زنا از نوع زنای محصنه یا به عنف باشد، در صلاحیت دادگاه کیفری استان رسیدگی می شود.

مدت زمان رسیدگی به شکایت تجاوز

مدت زمان رسیدگی به پرونده های زنا و تجاوز بصورت دقیق مشخص نیست زیرا به نوع پرونده و نظر قاضی رسیدگی کننده و پزشکی قانونی بستگی دارد. چنین پرونده‌هایی با استعلامی که از مراجع وابسته به قوه قضاییه، مانند پزشکی قانونی گرفته می‌شود و با توجه به رعایت برخی از موازین شرعی معمولا زمان بر و رسیدگی به آنها به دقت و تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

راه‌های اثبات رابطه نامشروع و تجاوز در شرع و قانون

در صورتی که زنا اثبات شود، حکم آن رجم( سنگسار) است ، قانون مجازات اسلامی بطور صریح و راههایی را برای اثاث زنا مشخص نموده است که برگرفته از موازین شرع مقدس اسلام است.این راهها عبارتند از:1-اقرار2-شهادت

بعضی از احکام اثبات زنا به شرح زیر است:

چنانچه زن و یا مردی 4 دفعه در دادگاه به زنا اقرارنماید به حد زنا محکوم خواهد شد ، ولی اگر کمتراز 4 دفعه اقرار کند حکم تعزیر برایش صادر میشود.برابر با ماده69قانون مجازات اسلامی:اقرار در صورتی  قابل قبول است که اقرارکننده دارای  بلوغ، عقل، اختیار و قصد باشد.بر اساس ماده71قانون مجازات اسلامی:هر گاه کسی اقرار به زنا و بعد انکار کند، در صورتی که اقرار به زنایی باشد که موجب قتل یا رجم است با انکار بعدی، حد رجم و قتل ساقط می‌شود، در غیر این صورت با انکار بعد از اقرار حد ساقط نمی‌شود.و طبق ماده72 قانون مجازات اسلامی :هر گاه کسی به زنایی که موجب حد است، اقرار و بعد توبه کند، قاضی می‌تواند عفو او را از ولی امر تقاضا کند و یا حد را بر وی جاری نماید.

نکته:علاوه بر اقرار ، شهادت هم یکی از راه های اثبات زنا محسوب می شود.

مطابق ماده74قانون مجازات اسلامی:زنا چه موجب حد باشد و چه موجب حد رجم، با شهادت چهار مرد عادل یا سه مرد عادل و دو زن عادل ثابت می‌شود.درماده 75قانون مجازات اسلامی مورد شهادت آمده است:در صورتی که زنا، فقط موجب حد جلد باشد، به شهادت دو مرد عادل، همراه با چهار زن عادل نیز ثابت می‌شود و شهادت زنان به تنهایی یا به انضمام شهادت یک مرد عادل، زنا را ثابت نمی‌کند، بلکه در مورد شهود مذکور،حد قذف طبق احکام قذف جاری می‌شود.همچنین در قانون تصریح شده است:شهادت شهود باید روشن و بدون ابهام و مستند به مشاهده باشد و شهادت حدسی معتبر نیست. بنابراین هرگاه شهود خصوصیات مورد شهادت را بیان کنند، این خصوصیات باید از لحاظ زمان و مکان و مانند آن‌ها  اختلاف نداشته باشند و در صورت اختلاف بین شهود ، علاوه بر این که زنا ثابت نمی‌شود، شهود نیز به حد قذف  محکوم می شوند.یکی دیگر از شرایط شهادت برای ثابت نمودن رجم در ماده 79 قانون مجازات اسلامی بیان میدارد که:شهود باید بدون فاصله‌ زمانی ، یکی پس از دیگری شهادت دهند و اگر بعضی از شهود، شهادت بدهند و بعضی دیگر بلافاصله برای ادای شهادت حاضر نشوند ، یا شهادت ندهند، زنا ثابت نمی‌شود و در این صورت شهادت‌دهنده مورد حد قذف قرار می‌گیرد.

نکته:هرگاه زن یا مرد زانی قبل از اقامه شهادت توبه کند، حد از او ساقط می‌شود و اگر بعد از اقامه شهادت توبه کند، حد ساقط نمی‌شود.

تفاوت زنای محصنه با غیر محصنه

زنای محصنه و غیر محصنه را میتوان اینگونه تعریف نمود: هر گاه مرد یا زنی متاهل باشد و بتواند با همسر خودش رابطه جنسی  داشته باشد، ولی با زن یا مرد دیگری رابطه جنسی برقرار نماید مرتکب زنای محصنه گردیده است و در صورتی که اثبات شود مجازاتش سنگسار است .زنای غیر محصنه آنست که زن و مرد هیچکدام متاهل نیستند و با هم رابطه جنسی دارند که مجازات آن حد است.

علم قاضی در زنا

ماده 211 قانون مجازات اسلامی جدید اینگونه بیان می‌دارد: علم قاضی عبارت از یقین حاصل از مستندات بیّن در امری است که نزد وی مطرح می‌شود. در مواردی که مستند حکم، علم قاضی است، وی موظف است قرائن و امارات بیّن مستند علم خود را به ‌طور صریح در حكم قید كند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *