شماره وکیل در مشهد 09152055986

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

وکیل در مشهد


مهم ترین وظایف یک وکیل دادگستری در قبال موکل کدامند؟
همان طور که می دانید مهم ترین وظیفه هر وکیل دادگستری دفاع از حقوق موکل خود در برابر دادگاه می باشد. اما علاوه بر این، حفظ اسرار و اطلاعات موکل و نیز صداقت در عمل نیز وظایف مهم یک وکیل دادگستری به شمار می روند. هر وکیل دادگستری سوگند یاد کرده است که در قبال اطلاعات و اسرار موکل خود مسئول بوده و هرگز و تحت هیچ شرایطی حق افشای آن ها را ندارد. در صورت تخلف وکیل دادگستری در این زمینه طبق قانون به دو تا پنج سال حبس محکوم و پروانه وکالت وی صلب و باطل می شود. به علاوه وکیل دادگستری موظف است در مقابل دادگاه و موکل خود صداقت داشته تمام تلاش خود را در احقاق حقوق موکل خود انجام دهد.

به طور کلی چرا وکیل دادگستری و وکالت او نقش مهمی در زندگی دیگران دارند؟
استدلال کلی از اهمیت وکیل دادگستری و وکالت این است که همه انسانها برابرند و هر شخص شایسته یک فرصت برابر برای دستیابی به عدالت قانونی و حقوقی است. از آنجا که حداقل تعدادی وکیل دادگستری به راحتی در هر نقطه از دنیا در دسترس می باشد، مردم فرصت شایانی در دسترسی به عدالت دارند که به وکلا مربوط است. احقاق عدالت و برقراری آن و نیز جلوگیری از تضییع حقوق افراد در تمام نقاط دنیا همواره از مهم ترین اهداف وکالت و وکلا می باشد. یک وکیل دادگستری ضمن پیشبرد پرونده های موکل های خود، به نوع خود تلاش در ایجاد و برقراری عدالت جهانی داشته و همواره در جهت احقاق آن در تلاش است.

چرا در دادگاه به یک وکیل دادگستری با تجربه نیاز داریم؟
در واقع وکالت یک حرفه بسیار تخصصی می باشد که دارای ظرافت ها و نکات حقوقی است که هر کسی به تنهایی قادر به انجام آن نیست و توانایی و مهارت در این موضوع نیازمند تجربه و تخصص می باشد که در واقع همین معیار تفاوت اصلی بین یک وکیل دادگستری با تجربه و یک شخص است. حتی در موارد حقوقی که برای یک وکیل دادگستری رخ می دهد نیز، وکیل دادگستری علی رغم توانایی خود ، اقدام به اخذ یک وکیل دادگستری متخصص و با تجربه در خصوص پرونده مورد نظر می نماید. بنابراین می توان گفت که شما در صورت عدم اخذ وکیل دادگستری جهت امور قضایی خود، در واقع شانس خود را در موفقیت در پرونده بسیار کاهش می دهید. وکیل دادگستری با تجربه، با تخصصی که در موضوع حقوقی خود داشته و تسلط کامل که به قوانین این حوزه دارد، می تواند به بهترین نحو پرونده موکل خود را تا موفقیت هدایت نماید. داشتن یک وکیل دادگستری متخصص و با تجربه، در بسیاری از پرونده ها بسیار کلیدی و حیاتی بوده و می تواند تعیین کننده رای قطعی دادگاه باشد.

انواع وکیل دادگستری:
وکیل دادگستری خود به چندین نوع تقسیم می شود که در ادامه به انواع وکیل دادگستری و تعاریف آن ها خواهیم پرداخت.

وکیل انتخابی:
متداول ترین نوع وکالت دادگستری می باشد و در زمانی به کار برده می شود که شخصی، وکیل خود را انتخاب و پس از توافق و انعقاد قرارداد، وکیل وکالت او را جهت دفاع از حقوق وی در مراجع قضایی (دادگاه، دادسرا، دادگستری و…) برعهده خواهد گرفت. این نوع از تعیین وکیل دادگستری، رایج ترین و بهترین نوع اخذ وکیل می باشد، چرا که موکل آزاد است تا هر وکیل دادگستری که از نظر وی شایسته تر است، وکالت وی را بر عهده بگیرد. در این نوع وکالت، پس از انتخاب وکیل دادگستری مناسب توسط موکل، عقدی بین آن ها مبنی بر اعطای وکالت به وکیل دادگستری مذکور ثبت و امضا می شود و پس از آن، وکیل دادگستری یاد شده، به طور رسمی وکالت موکل خود را تا ختم پرونده وی به عهده می گیرد.

وکیل تسخیری:
زمانی که دعوای کیفری در جریان باشد و با توجه به ضروری بودن حضور وکیل دادگستری، به دلیل امتناع و یا عدم بضاعت مالی متهم، وی اقدام به اخذ وکیل ننماید و وکیلی برای دفاع از متهم در دادگاه حاضر نشود، از بین وکلای دادگستری وکیل رایگان برای او از طرف دادگاه انتخاب می شود تا وکالت وی را در دادگاه به عهده بگیرد. به این نوع از وکیل دادگستری، وکیل تسخیری گویند.

وکیل معاضدتی:
در مواقعی که اشخاص جهت دفاع از حقوق خود در دعاوی حقوقی نیازمند وکیل دادگستری بوده اما به دلایلی امکان اخذ وکیل دادگستری برای وی وجود نداشته باشد، با تشخیص عسر و حرج (به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای فرد با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد) موکل از طرف دادگاه و یا به تشخیص و تایید کمیسیون معاضدت کانون وکلای دادگستری، در چنین مواردی از طرف دادگاه و یا کمیسیون معاضدت کانون وکلای دادگستری، وکیلی به منظور دفاع از حقوق شخص معسر تعیین می گردد. به این نوع وکیل دادگستری، وکیل معاضدتی می گویند.

وکیل اتفاقی:
اگر شخصی که تحصیل کرده رشته حقوق و وکالت باشد اما مشغول به شغل وکالت نباشد و بخواهد برای مشکلات حقوقی که برای بستگان نزدیک وی در مراجع قضایی پیش آمده است وکالت امور قضایی آن ها را به عهده بگیرد، می تواند خارج از آزمون های سخت کانون وکلای دادگستری که جهت کسب پروانه وکالت دادگستری می باشد، با طی مراحل قانونی و پرداخت هزینه لازم، از کانون وکلای دادگستری تنها برای همان مورد پروانه وکالت کسب نماید تا موکل خود را در این پرونده همراهی کند. به این نوع از وکیل دادگستری وکیل اتفاقی گفته می شود.

وکیل سازمانی:
طبق قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و نیرو های مسلح، چنانچه کارکنان دولتی (کشوری و لشکری) در امر خدمتی خود دچار مشکل حقوقی شوند، سازمان می تواند کارشناسان حقوقی خود را به منظور دفاع از حقوق کارکنان خود، به عنوان وکیل دادگستری به مراجع قضایی معرفی نماید. به این دسته از وکیل دادگستری، وکیل سازمانی گفته می شود.

وکیل قوه قضاییه:
اشخاصی که در اجرای ماده ۱۸۷ قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور از مرکزی بنام مرکز امور مشاوران حقوقی و کارشناسان قوه قضائیه پروانه وکالت دریافت می کنند را وکیل قوه قضائیه (و یا وکیل ماده ۱۸۷) گویند.

وکیل کارآموز (ترکارآموز وکالت):
افرادی که در امتحانات ورودی کانون وکلای دادگستری پذیرفته شده باشند باید مدتی را نزد وکیل دادگستری با سابقه به صورت کارآموزی بگذرانند. این اشخاص می توانند در دوران کارآموزی زیر نظر وکیل دادگستری سرپرست، در مسائلی که خیلی پیچیده و سنگین نباشد به امر وکالت نیز بپردازند. به این دسته از وکیل دادگستری که در دوران کارآموزی خود همزمان کار وکالت را نیز انجام می دهند، اصطلاحا کارآموز وکالت و یا وکیل کارآموز می نامند.

وظایف مهم وکیل دادگستری چیست؟

وکیل دادگستری به افراد، شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی در مورد مسائل مختلف حقوقی مشاوره می دهد و وکالت آن ها را در موضوعات حقوقی و قضایی به عهده می گیرد. وکیل دادگستری همچنین با ارائه شواهد و مستندات و مطرح سازی استدلالات و استناد های قانونی و حقوقی موکل خود در دادگاه، از حقوق آن ها دفاع می نماید. اکثر وکلای دادگستری به صورت متمرکز بر روی پرونده هایی با موضوعات مشابه فعالیت می کنند. در امور کیفری وکیل دادگستری وظیفه وکالت افرادی را دارد که به اصطلاح به آن ها متهم گفته می شود به عهده دارند و سعی در دفاع از حقوق موکل خود و رفع اتهام از ایشان را دارد. در وکالت امور مدنی، وکیل دادگستری موظف است که به موکل خود در خصوص دادرسی و پرونده های امور مدنی یاری برساند. اگر افراد در زمینه حقوقی و یا قضایی دارای مشکلاتی باشند، می توانند یک وکیل دادگستری را برای شروع پرونده استخدام نمایند. هنگامی که پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده می شود، وکیل دادگستری موظف است که در دادگاه حضور یافته و از حقوق موکل خود در برابر دادگاه دفاع نماید. وکیل دادگستری دانش و مهارت خود را جهت متقاعد کردن دادگاه به منظور دفاع از حقوق موکل خود استفاده می کند. همچنین یک وکیل دادگستری می تواند در مقام یک مشاور حقوقی حاضر شده و افراد را در امور حقوقی و قضایی آن ها راهنمایی می کند. موارد ذکر شده همگی وظایف اصلی و بسیار مهم یک وکیل دادگستری می باشند.

طبق ماده ۶۵۶ قانون مدنی، وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید. وکالت در واقع استفاده از اصول انتزاعی قانون در خصوص حقایق واقعی پرونده موکل است تا وکیل به موکل خود در مورد آنچه که باید انجام دهد، مشاوره دهد. طبق قانون کشور ما تنها یک وکیل دادگستری می تواند مشاوره و یا وکالت موکلی را بر عهده بگیرد. یکی از انواع وکالت، وکالت دادگستری می باشد که توسط وکیل دادگستری انجام می شود. وکالت دادگستری یکی از انواع عقد و وکالت می باشد و به معنای اعطای نیابت و نمایندگی در امور حقوقی از طرف اشخاص حقیقی و یا حقوقی در دادگاه و دادگستری و در حدود امور مشخصه و محوله به منظور دفاع از حقوق موکل توسط کسانی که دارای پروانه وکالت و نیز تحصیلات دانشگاهی در زمینه وکالت داشته و به تعریفی دیگر وکیل دادگستری باشند. یک دانشجوی رشته حقوق پس از شرکت در آزمون وکالت و گذراندن دوره کارآموزی موفق به اخذ پروانه وکالت دادگستری می شود و از آن پس یک وکیل دادگستری خواهد بود. وکیل دادگستری، در واقع شخصی است که از حقوق موکل خود در دادگاه دفاع نموده و سوگند یاد کرده است که همواره بکوشد تا ضمن حفظ اسرار و اطلاعات موکل خود، با صداقت و خلوص نیت تمام تلاش خود را جهت دفاع از موکل به کار گرفته و مانع ضایع شدن حقوق موکل خود در دادگاه شود.

پرونده های وکیل دادگستری شامل کدام موضوعات حقوقی می باشد؟
به جز مواردی خاص و استثناهای امور قضایی، وکیل دادگستری می تواند در خصوص پرونده هایی با موضوعات مختلف و بسیار گسترده به امر وکالت بپردازد که می توان به:

وکیل دادگستری در امور ملکی
وکیل دادگستری در امور خانواده
وکیل دادگستری در امور مهاجرت
وکیل دادگستری در امور مالیاتی
وکیل دادگستری دیوان عدل اداری
وکیل دادگستری در امور ثبت احوال
وکیل شرکت ها
وکیل چک و سفته
و…
اشاره نمود که همگی نشانگر وسعت زمینه تخصص وکیل دادگستری می باشد و این نکته را متذکر می شود که وکالت یک امر کاملا تخصصی است و نیاز به تحصیلات و تجربه بالای وکیل دادگستری دارد. لذا وکیل دادگستری نیازمند مهارت ها و ویژگی های خاص خود می باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

مهارت های لازم و ویژگی های مهم وکیل دادگستری:
یک وکیل دادگستری خوب باید چه مهارت ها و خصوصیاتی داشته باشد؟
این سوال بسیاری از موکل هایی است که به دنبال یک وکیل دادگستری حرفه ای و مناسب هستند. هر وکیل دادگستری با توجه به زمینه حقوقی فعالیت خود باید خصوصیات و مهارت های خاص خویش را دارا باشد اما به طور کلی مهارت هایی مشترک بین تمامی وکلای دادگستری وجود دارد که سطح هر وکیل دادگستری در این مهارت ها، میزان حرفه ای بودن و قدرت وکالت وی را مشخص می نماید. موارد زیر نمونه هایی از مهارت های لازم هر وکیل دادگستری در تمامی زمینه های تخصصی می باشد که به طور خلاصه بیان شده است:

مهارت های ارتباطی وکیل دادگستری
در بسیاری از موارد بر اساس تجربه و پرونده های قبلی ارسال شده به دادگاه بدست می آیند. به طوری که حتی قبل از آن که وکیل دادگستری همراه موکل خود در دادگاه حاضر شود، نتیجه نهایی آن پرونده مشخص است. مهارت های کلامی و ارتباطی یک وکیل دادگستری برای حضور در دادگاه بسیار ضروری و تعیین کننده می باشد. میزان تسلط و قدرت فن بیان بالا یکی از مهم ترین خصوصیات یک وکیل دادگستری می باشد.

مهارت های تحلیلی وکیل دادگستری
جهت تعیین این که آیا یک پرونده توسط یک وکیل دادگستری قابل اتخاذ است و یا مشاوره حقوقی به موکل داده شود، به کار می رود. این مهارت بیشتر جنبه شخصی و ذهنی وکیل دادگستری را در بر میگیرد. وکیل دادگستری با این مهارت و شناختی از خود و توانایی خویش دارد به ارزیابی موضوع می پردازد و در صورتی که به نتیجه برسد، نسبت به اخذ پرونده موکل اقدام می نماید.

مهارت های روانشناختی و اخلاقی وکیل دادگستری
موکل به وکیل دادگستری مراجعه می کند زیرا مشکلات حقوقی دارد که توانایی حل کردن آن برای موکل میسر نیست و به همین دلیل به وکیل دادگستری مراجعه می کند. وکیل دادگستری ضمن همدردی و همدلی با موکل خود، باید بتواند پرونده را در هر شرایطی از زندگی خود به پیش ببرد. به عبارتی دیگر، وکیل دادگستری می بایستی مسائل شخصی را از کاری جدا نموده و اجازه نداده که مشکلات زندگی شخصی وی در مسائل کاری وی تاثیر بگذارد. این امر بدون داشتن مهارت روانشناختی و ذهنی بالا برای یک وکیل دادگستری میسر نیست.

صداقت و اعتماد
وکیل دادگستری باید از دستورالعمل ها و قوانین دقیق حقوقی پیروی کند. حفظ اطلاعات محرمانه و حقوقی موکل مهم ترین وظیفه یک وکیل دادگستری پس از تلاش برای دفاع از حقوق وی می باشد. همچنین یک وکیل دادگستری همان طور که سوگند یاد کرده است، باید با صداقت و تلاش و کوشش فراوان و بدون هیچ کم و کاستی در جهت دفاع از حقوق موکل خود تلاش کند و در این راه از هیچ چیز دریغ ننماید.

ما در دادسان در تلاش هستیم تا بهترین وکیل دادگستری را در خصوص مورد قضایی شما معرفی نماییم. این مهارت ها و ویژگی ها و نیز تجربه و تخصص بالا و میزان موفقیت وکیل در پرونده های قبلی معیار های اصلی ما در خصوص معرفی کردن بهترین وکیل دادگستری به شما هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *